Thursday, 11 September 2014

Quilt van mijn oma is klaar! (Nederlandse versie)

Vandaag, 11 september, is het de geboortedag van mijn oma. 
Ze leeft niet meer, maar ik denk regelmatig aan haar. Zij heeft me leren breien, haken, borduren en kleren naaien. Ze heeft ontelbare aantallen sokken gebreid voor de hele familie, naast alle andere handwerkprojecten die ze maakte. Mijn liefde voor textiel komt van haar. Ook ben ik naar haar vernoemd. 
Ze was een lieve oma en ze is belangrijk geweest in mijn leven, daarom wilde ik haar al lange tijd portretteren in stof. Eind 2013 heb ik het eindelijk aangedurfd, nadat ik een tekencursus had gevolgd en wat meer begreep hoe je een portret maakt. 

En nu is de quilt klaar! Hij heet, op zijn Fries: "Beppe, mei blommen, bisten en bern".

(Vertaling: "Oma, met bloemen, dieren en kinderen"). Ze was dol op de natuur, planten, bloemen, dieren en de (klein-)kinderen. Dit wilde ik uitbeelden in deze quilt. 
Voor haarzelf heb ik een foto gebruikt uit 1976 waar ze heel mooi op staat. 

Quilt "Beppe, mei blommen, bisten en bern"

De quilt is 69 x 99 cm groot. De stoffen zijn op een ondergrondstof geappliceerd met de naaimachine. Voor de tussenlaag is een katoenen vulling gebruikt. Het geheel is machinaal gequilt met katoenen garen. 

Detail van quilt "Beppe, mei blommen, bisten en bern"

Detail van quilt "Beppe, mei blommen, bisten en bern"
In het gezicht en het haar heb ik veel geborduurd. Waar nodig is wat acrylverf gebruikt. 
Het borduurgaren komt grotendeels uit haar erfenis.  
Detail van quilt "Beppe, mei blommen, bisten en bern"



Dit is de boerderij waar ze een groot deel van haar leven gewoond en gewerkt heeft.
En ik ben er geboren (op deze foto lig ik in de kinderwagen naast de voordeur).
Deze foto is in de quilt verwerkt. 

Details van quilt "Beppe, mei blommen, bisten en bern": foto's op stof geprint en geborduurd.

Deze vier foto's zijn op stof overgebracht met t-shirt transferpapier. De lapjes zijn in de top verwerkt en later gedeeltelijk geborduurd om er wat kleur in te brengen. Op de foto's staat mijn oma met haar kleinkinderen (waaronder ikzelf). 



Detail van quilt "Beppe, mei blommen, bisten en bern".
Op de boerderij zorgde ze naast het huishouden ook voor het vee, zo herinner ik me uit de verhalen. Vandaar de koeien en schapen in de quilt. 
Detail van quilt "Beppe, mei blommen, bisten en bern".



Detail van quilt "Beppe, mei blommen, bisten en bern":
aronskelk.
























In mijn woonkamer staat een grote aronskelk (of misschien heet de plant anders, maar zo noem ik hem) die van mijn oma was en ik vele jaren geleden van haar gekregen heb. Deze plant met prachtige bloemen is ook in de quilt verwerkt. 
De echte aronskelk.



De linnen lap die gebruikt is in de quilt.
Mijn oma had, toen ik nog een kind was en vaak bij haar logeerde, lange tijd deze linnen lap met bloemen aan de keukenmuur hangen. Ik heb met grote zorg de lap in losse delen geknipt en als basis voor de onderkant gebruikt.



Kleding van mijn oma die verwerkt is in de quilt.








Gedeelten van haar kleding zijn verwerkt in de quilt. De bruine rok is confectie, de anderen zelfgemaakt, zeer waarschijnlijk door haarzelf. 




Detail van quilt "Beppe, mei blommen, bisten en bern":
gesigneerd.









Tot slot signeer ik mijn werk altijd met mijn logo en naam. 


4 comments:

  1. English version will follow soon!

    ReplyDelete
  2. Het is een bijzondere mooie quilt geworden, vol met herinneringen aan je lieve Bepoe. Prachtig en liefdevol.

    ReplyDelete
  3. Heel bijzonder en ontroerend om het hele verhaal achter dit werk te lezen.

    ReplyDelete